EPUB   MOBI   PDF   RTF   TXT
Qualità del testo: sto testo el xe conpleto, ma el gà ancora da vegner rileto.
Il Milione
(versione veneta)
CAPITOLO LXXVIII
XIV secolo

 Edission original:   

Il Milione veneto : ms. CM 211 della Biblioteca civica di Padova,
Barbieri, Alvaro (a c. di), Andreose, Alvise (a c. di), Mauro, Marina (a c. di), Renzi, Lorenzo (a c. di), Marsilio, Venezia, 1999

 Fonte:

http://www.classicitaliani.it/duecento/Polo_Milione_01.htm
http://www.bibliotecaitaliana.it/testo/bibit000514

←  CAPITOLO LXXVII Edission e fonte ▼ CAPITOLO LXXIX  →
antica traduzion veneta de anonimo autore de Il Milione de Marco Polo
Della moneda del Gran Chan.

El Gran Signior fa far moneda a questo muodo: el fa tuor la schorza sotil del more<r>, quella ch'è dentro la scorza grosa e llo legnio, et de quella fa far charte a muodo de quelle de papiro; et deventano tute negre, e poi le fa taiar al muodo de' denari: alchuno è pizolo a muodo d'uno tornexe pizolo, e alchuno val tanto quanto un venizian grosso, e alchuno val do grossi veniziani, e alchuno li val zinque veniziani, e altri diexe; e altri val uno bexante d'oro e altri do e altri tre; e chusì montano fina a diexe bexanti d'oro; e zaschuno de questi denari è stanpito chon el signiale e chon la stanpa del re.

E fì fata questa moneda in la zità de Chanbelu, perché 'li sono deputadi a ziò per lo re e non per altri, e chi fesse el chontrario perderìa la vita.

E sì ne fa in sì grandisima quantità ch'el se porave chonprar tuto el texoro del mondo.

E sì ve digo che piuxor fiate al'ano ge vien piuxor merchadanti insieme che aduxeno tante perlle e piere prezioxe e oro e arzento che val ben quatrozentomilia bexanti d'oro; e presentano queste chosse al signior, e fino stimadi per dodexe savii homeni deputadi a zò per lo Gran Chaan, e fino pagadi de quella moneda.

E i chonprano altre merchadantie e portalle in soe chontrà o altrove dove i voleno per guadagniar.

E questa moneda fal[a] lui spender per tute provinzie e regniami e tere che sono soto la soa segnioria.

E puoche tere che non i obedisano a lui che non spendano questa moneta: in neguno tereno forestiero non ossa refudar questa moneda, e chi la refudasse serave a pericolo della persona.

Ancora ve digo che piuxor fiade al'ano el fa comandare in Chanbelu che tuti quelli ch'àno arzento e oro e piere prezioxe le diebano portare ai trexorieri soi, et è molto ben obedito: e fì pagadi de quella moneta, e zaschuno la tuoi volentiera.

E per questo muodo se fa portar el Gran Chaan la maor parte del texoro ch'è in soa signioria.

E in questo podé veder ch'el pò aver el mior texoro che omo che sia al mondo, e non li costa niente, unde el pò ben far le spexe meravegioxe, e zaschaduno chonvien conprar quelle monede da llui.

Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikisource.org/w/index.php?title=Il_Milione/078&oldid=41924"